Maak zelf je kür

Hoe zet je zelf een kür in elkaar?

Als je mee gaat doen aan een wedstrijd, dan zal dit samen met jouw trainer worden doorgesproken. De trainer overlegt met de choreograaf. Samen met jou wordt de muziek uitgezocht en daarop wordt door de choreograaf een kür gemaakt, welke wordt afgestemd op jouw mogelijkheden.

Natuurlijk is het ook leuk om zelf eens een kür te maken. Bijvoorbeeld voor de KVH Improvisatie Showwedstrijd, of omdat je het gewoon eens wilt proberen. Hoe gaat dat in zijn werk?

Muziek

Allereerst is het belangrijk dat je muziek regelt. De muziek voor een recreantenwedstrijd mag maximaal 2 minuten duren +/- 10 seconden. Bij officiële wedstrijden mag er bij de muziek geen zang zitten. Bij de KVH Improvisatie Showwedstrijd mag dat wel, maar houd dus rekening met je doel. De muziek moet goed geknipt zijn. Hiervoor zijn diverse computerprogramma’s. Vervolgens moet de muziek op een cd worden gebrand. Bij een wedstrijd mag op de cd alleen jouw kür staan en geen andere nummers. De muziek moet ook echt zijn geknipt, hij wordt niet weggedraaid. Bij de KVH Improvisatie Showwedstrijd mag dat wel, als je dat even van tevoren aangeeft. Ook mogen er dan meer nummers op een cd staan als je aangeeft welk nummer gedraaid moet worden.

Kür

Nu is het echt tijd voor je kür. Pak pen en papier en teken de ijsbaan erop of print deze plattegrond uit. Nu kun je aan de slag:

Stappenplan:

1. Schrijf op welke sprongen, pirouettes, zweefstanden en pasjes je allemaal kunt en wilt doen in je kür. Je hoeft niet perse te springen in een kür; als je een mooie zweefstand kunt en een pirouette en verder mooie pasjes doet, daarmee kan je ook een kür vullen. Maar een cadet is ook al een sprong en die kan je ook heel mooi uitvoeren.
  2. Denk na over waar de juryleden zitten en voer alles uit in de richting van de jury. Zorg ervoor dat je niet in de hoeken elementen uitvoert waar de jury het niet kan zien. De jury wil dat je de hele ijsbaan gebruikt en niet alleen maar heen en weer, maar ook in beide zijden, kriskras, vooruit, schuin en cirkels.
  3. Luister even goed naar je muziek. In de muziek hoor je verschillen. Bedenk wanneer je iets wilt uitvoeren op een stukje van de muziek. Op je papier zet je nummers neer waar je een bepaalde sprong of pirouette wilt doen, zodat die goed uitkomt voor de jury. Voer je sprongen en pirouettes niet op een zelfde plaats uit, maar steeds op verschillende plekken van de ijsbaan. Let erop dat je zweefstand naar de jury toe is gericht, zodat ze je mooiste kant kunnen zien.
  4. Nu wordt het tijd om van nummer naar nummer te schaatsen. De juryleden willen allemaal verschillende stapjes zien; drietjes; mohawks; cross-rolls; haasjes; overstappen etc. Probeer dus niet ‘gewoon’ naar een volgend element (nummer) te schaatsen, maar doe dat met verschillende schaatspasjes. Zorg daarbij voor afwisseling. Na je sprong weer pasjes; verdeel alles mooi over je programma. Heb je drie sprongen in je kür, dan één in het begin, één in het midden en één aan het eind. Hetzelfde geldt voor pirouettes. Doe je twee pirouettes, dan één aan het begin en één aan het eind.
  5. Nu is je kür al een eind gevorderd. Maar je schaatst niet alleen met je benen, gebruik je hele lichaam. Maak mooie armbewegingen en gebruik ook je hoofd. Let op je ogen, zorg dat je boven de boarding uitkijkt naar de jury en het publiek. Kijk niet naar het ijs. Zorg dat je armbewegingen bij de muziek en bij jezelf passen. Oefen voor de spiegel.
  6. Je kür is niet af zonder een mooie beginpositie en zonder een mooie eindpositie. Kijk in de spiegel en kijk eens op youtube naar andere mensen. Bedenk voor jouw kür een mooi passend begin en eind.
  7. Je kür is klaar! Ga hem ‘droog’ oefenen voor de spiegel en kijk of het past en klopt. Loop de kür nog eens helemaal na. Moet er iets bij of moet er iets af. Als jij iets aparts kunt, doe dat! De jury houdt van originele dingen (bijvoorbeeld een sleepje achteruit of een Bielmann).
  8. Het wordt tijd om je kür op het ijs te oefenen. Let hierbij op de volgende dingen:
  • De jury houdt van snelheid, maar zorg daarbij wel dat je alles netjes uitvoert.
  • Zorg dat je alles uitvoert op de maat van de muziek.
  • Let op je houding, strek je armen en benen.
  • Maak een element mooi af met een goede landingspositie en laat zien wat je hebt gedaan; raffel het niet af.
  • Denk erom dat je je knieën gebruikt tijdens het rijden; je knieën zijn nooit te diep gebogen; hoe dieper hoe beter.
  • Kunstrijden is techniek en kunst. Het gaat niet alleen om de techniek van het schaatsen, maar ook om hoe je alles laat zien. Denk om je houding en expressie.
Bij de KVH Improvisatie Showwedstrijd draait het om de show! De wedstrijd is voor alle leden van de vereniging, dus ook voor de beginners en recreanten en voor jong en oud. Er wordt ingedeeld naar leeftijd en niveau. Niemand verwacht daarbij dat je een perfecte kür kunt laten zien. Het gaat juist om de show; het mag gek of lief of leuk, alles is toegestaan want het gaat om het plezier. We willen bij de KVH Improvisatie Showwedstrijd dat de rijder juist zelf plezier beleeft aan het schaatsen op de muziek en de hele ijsbaan voor jou alleen te hebben!