WEDSTRIJDEN

WEDSTRIJDEN voor solorijden/paarrijden/ijsdansen/synchroonschaatsen/showrijden

De wedstrijden in Nederland worden gehouden volgens de regels, gesteld in de specifieke bepalingen kunstrijden van de KNSB. Deze worden jaarlijks vastgesteld en daarin worden de regels gevolgd van de ISU (International Skating Union). Voor de specifieke bepalingen 2019-2020 klik hier voor het document van de KNSB. De wedstrijdkalender wordt verder jaarlijks door de KNSB opgesteld en kunt u  hier vinden.

In kunstrijwereld zijn er meerdere soorten wedstrijden:

• Recreantenwedstrijden/bokalenwedstrijden: voor rijders zonder KNSB-testen, beginners en recreanten
  • KNSB-cup: voor wedstrijdrijders met KNSB-testen in bepaalde categorieën
  • NK-(selectie)wedstrijden: voor wedstrijdrijders met KNSB-testen in bepaalde categorieën en aan bepaalde leeftijdsgrenzen voldoend
  • Showwedstrijden: voor recreanten en wedstrijdrijders, waarbij het showelement zwaarder weegt dan de techniek (wordt verder behandeld in kopje showwedstrijden)

Aan welke je wedstrijd mee mag doen, hangt af van je niveau en leeftijd. Je niveau wordt bepaald aan de hand van testen.

JOUW EERSTE WEDSTRIJD

Binnenkort is het zover. Je gaat je allereerste wedstrijd rijden. Wat kan je verwachten en wat wordt er van jou verwacht? Naast het behalen van testen bij KVH, kunnen leden, die meerdere malen per week trainen, ook deelnemen aan de door de KNSB georganiseerde landelijke testen en wedstrijden. De trainer bepaalt op grond van technische vorderingen wanneer een rijder een wedstrijd kan gaan rijden. Je allereerste wedstrijd zal in een recreantenwedstrijd zijn. Met jouw trainer heb je een kür gemaakt en het wordt tijd voor de allereerste wedstrijd!

Hoe verloopt zo’n wedstrijd? Je krijgt van KVH een mail met het tijdsschema van de wedstrijd. Je moet MINIMAAL één uur voor aanvang van je wedstrijd aanwezig zijn, maar liever nog iets ruimer. Bij aankomst overhandig je één cd met muziek en licentie bij de inschrijfbalie. De licentie wordt gecontroleerd en mag je meteen weer meenemen. De cd lever je in. Zorg dat daar je naam op staat en KVH. Tevens heb je een extra cd bij je. Die geef je aan je trainer. Mocht er iets misgaan met de ene cd, dan is er nog een reserve cd voorhanden. Vervolgens meld je je bij jouw trainer, die je gaat begeleiden. De trainer begint vervolgens met de warming-up en neemt ook (op het droge) jouw kür nogmaals met jou door.

Vervolgens kleed je je om in een mooie wedstrijdoutfit. Het is handig om tijdens een training hier alvast een keer in te trainen, zodat je zeker weet dat alle bandjes op zijn plaats blijven zitten e.d. Ook zorg je dat je haren goed vastzitten. Met goed vastzitten, bedoelen we ook echt GOED vastzitten. Heel wat speldjes etc. blijven er achter en dat is zeer gevaarlijk voor de overige deelnemers. Zorg ook voor mooie make-up, zodat je stralend op het ijs staat. Trek daarna een warm trainingsjack over je schaatspakje aan en zorg eventueel voor een deken tijdens het wachten!

Daarna trek je je schaatsen aan en meld je je weer bij je trainer. Je bent ingedeeld in een groepje van ongeveer 5 tot 7 rijders. Dit groepje gaat gezamenlijk inrijden. Het inrijden duurt ongeveer zes minuten. Als je nog één minuut hebt, dan wordt dat omgeroepen. Bij het inrijden ga je eerst een rondje inrijden om even het gevoel te krijgen en vervolgens ga je je kür één keer rijden. Daarna rijd je naar je trainer toe die zal aangeven wat je nog even extra moet oefenen. Als de 6 minuten om zijn gaan alle rijders, behalve de eerste rijder, van het ijs. De eerste rijder begint aan de wedstrijd.

De andere deelnemers wachten in de dug-out op het bankje. Jouw trainer blijft bij je. Als je aan de beurt bent zorg je dat je vooral zelf plezier hebt tijdens het rijden van je kür! Probeer niet teveel aan de jury en publiek te denken. Dit is jouw moment. Nadat je bent geweest ga je weer naar je trainer toe en kleed je je wel of niet om en zorgt dat je op tijd aanwezig bent bij de prijsuitreiking.

Na de wedstrijd haal je je cd op en overhandig je nog de begeleidingskosten aan je trainer en zit de wedstrijd er op. Als er nog vragen zijn, schroom dan niet en stel ze aan je trainer. Een wedstrijd is op zich al zenuwachtig genoeg en we hopen jullie met deze informatie wat zekerder te maken.

Meepraten?
Draag gerust bij!